دوره 3، شماره 1 - ( Autumn 2017 -- 1396 )                   جلد 3 شماره 1 صفحات 11-20 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Esmailzadeh Gatabi G, Jalili Z, Farmanbar R. Research Paper: Effect of Stress Management Training Based on PRECEDE Model on Prehospital Emergency Staff Occupational Tension in Mazandaran University of Medical Sciences in 2016. HDQ. 2017; 3 (1) :11-20
URL: http://hdq.uswr.ac.ir/article-1-142-fa.html
اسماعیل زاده گتابی غلامرضا، جلیلی زهرا، فرمان بر ربیع الله. تأثیر آموزش مدیریت استرس براساس الگوی پرسید برتنش شغلی کارکنان اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی مازندران ، سال 1395. فصلنامه سلامت در حوادث و بلایا. 1396; 3 (1) :11-20

URL: http://hdq.uswr.ac.ir/article-1-142-fa.html


1- کارشناس ارشد دانشگاه علوم پزشکی مازندران
2- واحد علوم تحقیقات،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران، ایران ، Zahra.jalili@gmail.com
3- دانشیار دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی گیلان ،رشت،ایران
چکیده:   (96 مشاهده)

چکیده

سابقه و هدف: یکی از مهم ترین منابع ایجاد کننده تنش در زندگی هر فرد شغل وی می باشد. طبق تعریف انستیتو ملی ایمنی و بهداشت حرفه ای آمریکا (NIOSH) تنش شغلی عبارتست از :  پاسخ های حسی و جسمی مضر در زمانی که نیازهای شغلی با توانائی ها ، منابع یا نیازهای کارمند مطابقت ندارد . تکنسین های اورژانس 115  از گروه هایی هستند که با شرایط سخت کاری بیشترین تنش شغلی را تحمل می کنند. هدف این پژوهش تعیین تأثیر آموزش مدیریت استرس براساس الگوی پرسید برتنش شغلی کارکنان اورژانس پیش بیمارستانی می باشد.

مواد و روش‌ها: تحقیق حاضر یک مطالعه از نوع نیمه تجربی کارآزمایی میدانی شاهدداردرمحیط پژوهش شامل کارکنان اورژانس115مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی در۷۸پایگاه شهری و جاده ای  دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سال 1395 می باشد. با توجه به معیارهای ورود به مطالعه، نمونه ها به روش تصادفی ساده  در دو گروه 65 نفری مداخله و 65 نفری کنترل قرار گرفتند. ابزار گرد آوری داده هادراین مطالعه، قبلاً در مطالعات مشابه روایی شده است. پس از انجام پیش آزمون  براساس نتایج آن آموزش مبتنی بر سازه های مدل پرسید در دو 5جلسه به مدت 4 ساعت در 2 روز انجام شد.تجزیه تحلیل آماری قبل و 5/1 ماه بعد از آموزش ، بصورت توصیفی Pre-test ، Post –test ، رگرسیون، آزمون تی ، کولموگروف-اسمیرنوف ،همبستگی پیرسون  با رایانه و محیط نرم افزار آماری SPSS21   استفاده شد.

یافته‌ها: در این مطالعه سازه های قادر کننده ، تقویت کننده و رفتار در گروه مداخله، بعد از آموزش در مقایسه با گروه کنترل افزایش معنی دار داشت(P<0/05) میانگین تنش شغلی در گروه مداخله از.3.18.به 2.49کاهش یافت.

استنتاج: با توجه به اینکه مداخله آموزشی براساس سازه های الگوی پرسید بر تنش شغلی و رفتار تأثیر داشته محققان، آموزش مبتی بر این الگو را پیشنهاد می نمایند..

متن کامل [PDF 619 kb]   (31 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۱۲/۲۲ | پذیرش: ۱۳۹۶/۳/۱۸ | انتشار: ۱۳۹۶/۷/۹

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه سلامت در حوادث و بلایا می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Health in Emergencies and Disasters

Designed & Developed by : Yektaweb