دوره 3، شماره 3 - ( Spring 2018 -- 1397 )                   جلد 3 شماره 3 صفحات 123-130 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Farhadloo R, Kashani Nejad M, Haji Mohammad Hoseini M, Vahedian M, Parvaresh Masoud M. Investigating the Effect of Training With the Method of Simulation on the Knowledge and Performance of Nursing Students in the Pre-Hospital Triage. HDQ. 2018; 3 (3) :123-130
URL: http://hdq.uswr.ac.ir/article-1-164-fa.html
فرهادلو روح الله، کاشانی نژاد مهدی، حاجی محمدحسینی مهسا، واحدیان مصطفی، پرورش مسعود محمد. بررسی تاثیرآموزش به روش شبیه سازی برآگاهی وعملکرددانشجویان پرستاری درتریاژپیش بیمارستانی درشهرقم سال تحصیلی95-94. فصلنامه سلامت در حوادث و بلایا. 1397; 3 (3) :123-130

URL: http://hdq.uswr.ac.ir/article-1-164-fa.html


1- دانشگاه علوم پزشکی قم
2- مرکز اورژانس قم
3- مرکز توسعه تحقیقات بالینی
4- دانشگاه علوم پزشکی قم ، m_parvaresh_m@yahoo.com
چکیده:   (744 مشاهده)

مقدمه: تریاژ کلید موفقیت در مدیریت تعداد زیاد مصدومین و منابع محدود می باشدکه بدون آمادگی پرستاران امری ناممکن به نظرمیرسد. این مطالعه با هدف تعیین تأثیرآموزش به روش شبیه سازی برآگاهی وعملکرد دانشجویان پرستاری درانجام تریاژ پیش بیمارستانی انجام شد.

مواد و روش ها: این مطالعه نیمه تجربی برروی70دانشجوی پرستاری که براساس معیارهای ورود به مطالعه و به روش تصادفی سازی شده انتخاب شده بودند،انجام شد. ابزارهای پژوهشگرساخته شامل "آزمون دانش تریاژ دارای10 سوال چهارگزینه ای و آزمون عملی شامل بررسی عملکرد صحیح درتریاژ با استفاده از10مانکن طراحی شده و براساس صدمه وارد شده و میزان آسیب دیدگی براساس معیارSTART بعمل آمد. روایی آزمونها به روش روایی صوری ومحتوا و پایایی پرسشنامه آگاهی براساس ضریب آلفای کرونباخ 87/0 بدست آمد. پس از بررسی سطح دانش تریاژ قبل از آموزش،کارگاه آموزشی تریاژ در دوجلسه دوساعته به روش شبیه سازی شده برگزار و مجددا آزمون علمی وعملی برگزارشد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون tزوجی وtمستقل وآزمون همبستگی استفاده  شد. داده ها با نرم افزارSPSS نسخه 16 تجزیه و تحلیل شد.

یافته ها: نتایج تجزیه وتحلیل آماری نشان داد میزان آگاهی قبل از آموزش از94/1± 06/4 به 35/1 ± 40/7 و عملکرد دانشجویان از6/1± 90/4 به 5/1± 30/8 افزایش یافته است که درهر دو قسمت این افزایش معنادارمی باشد. آزمون همبستگی پیرسون بین جنسیت با آگاهی ،آزمون عملی و زمان آزمون دراین مطالعه نشان داد که بین متغیر جنسیت با سه متغیر مذکورارتباط وجود ندارد.

نتیجه گیری : نتایج پژوهش نشان دادکه آموزش به روش شبیه سازی شده برروی مانکن برآمادگی پرستاران درتریاژحوادث وسوانح موثربوده وباعث ارتقاءآمادگی پرستاران دراین زمینه شده است . پیشنهادمی شودجهت آمادگی پرستاران درتریاژحوادث وفوریتهای پزشکی ازاین روش آموزشی استفاده شود.

متن کامل [PDF 568 kb]   (233 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۶/۷/۱۱ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۰/۲۴ | انتشار: ۱۳۹۷/۱/۱۲

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه سلامت در حوادث و بلایا می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Health in Emergencies and Disasters

Designed & Developed by : Yektaweb