دوره 3، شماره 2 - ( Winter 2018 -- 1396 )                   جلد 3 شماره 2 صفحات 77-84 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hoseini S D, Khankeh H R, Dalvandi A, Saberinia A, Rezasoltani P, Mirzaeirad S Z. Comparing the Effect of the Two Educational Methods: Competency-Based, and Lecture, on the Knowledge and Performance of Nurses in the Field of Hospital Triage. hdq. 2018; 3 (2) :77-84
URL: http://hdq.uswr.ac.ir/article-1-172-fa.html
حسینی سید داود، خانکه حمیدرضا، دالوندی اصغر، صابری نیا امین، رضاسلطانی پوریا، میرزایی راد سیده زهرا. مقایسه تاثیر دو روش آموزشی صلاحیت محور و سخنرانی بر دانش و عملکرد پرستاران در زمینه تریاژ بیمارستانی. فصلنامه سلامت در حوادث و بلایا. 1396; 3 (2) :77-84

URL: http://hdq.uswr.ac.ir/article-1-172-fa.html


1- کارشناس ارشد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
2- دانشیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ، hamid.khankeh@ki.se
3- دانشیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
4- بورد تخصصی طب اورژانس -
5- دانشجوی دکترای تخصصی سنجش و اندازه گیری دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
6- کارشناس ارشد پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گلستان
چکیده:   (632 مشاهده)
مقدمه: مهمترین نکته در ارایه خدمات مناسب به حجم بالای بیماران مراجعه کننده به بخش اورژانس با توجه به کمبود نیرو و امکانات انجام صحیح تریاژ می باشد. از آنجا که تریاژ صرفا از طریق بازآموزی برای پرستاران ممکن می باشد این مطالعه به مقایسه دو شیوه آموزشی صلاحیت محور و سخنرانی بر دانش و عملکرد پرستاران در این زمینه می پردازد.
 مواد و روش ها: در این مطالعه نیمه تجربی 75پرستار شاغل در بخش اورژانس بیمارستان های فاطمه الزهرا، رسول اکرم، شهید مطهری که بر اساس معیارهای ورود به مطالعه انتخاب شده بودند، به روش تصادفی ساده در سه گروه 25 نفری مداخله و کنترل قرار گرفتند. ابزارهای پژوهشگر ساخته شامل" آزمون دانش تریاژ" دارای 15 سوال و چک لیست عملکرد تریاژ شامل 50 نمره می باشد. روایی آزمون ها به روش صوری و محتوا با نظر خبرگان انجام شد و پایایی به روش آزمون باز آزمون که همبستگی پیرسون 88/0 بدست آمد.
پس از بررسی سطح دانش و عملکرد، مداخله به دو روش در دو گروه انجام شد. و در نهایت آزمون مجدد و چک لیست عملکرد برای هر سه گروه انجام شد و داده ها با نرم افزار SPSS نسخه 21 تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها: بین میانگین نمره دانش و عملکرد در دو گروه مداخله قبل و بعد از مداخله اختلاف معنی دار مشاهده شد(05/0 P <). همچنین بین میانگین تفاضل نمرات دانش و عملکرد در انجام تریاژ، بین دو گروه مداخله و گروه کنترل اختلاف معنی درا مشاهده شد(05/0 P <). در ضمن مقایسه بین دو گروه مداخله نشان می دهد دانش و  بخصوص در قسمت عملکرد گروه صلاحیت محور نمره عملکرد بالاتری مشاهده شد(05/0 P <).

نتیجه گیری: آموزش به روش صلاحیت محور تاثیر بیشتری از آموزش سخنرانی بردانش و عملکرد در زمینه تریاژ دارد. با توجه به نمرات کسب شده این تفاوت در قسمت عملکرد بیشتر می باشد. پیشنهاد می شود این شیوه جهت بازآموزی پرستاران در زمینه تریاژ مورد استفاده قرار گیرد.
 
متن کامل [PDF 634 kb]   (133 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۴/۱۹ | پذیرش: ۱۳۹۶/۷/۲۸ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۰/۱۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه سلامت در حوادث و بلایا می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Health in Emergencies and Disasters

Designed & Developed by : Yektaweb