دوره 3، شماره 2 - ( Winter 2018 -- 1396 )                   جلد 3 شماره 2 صفحات 97-104 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sedaghati Shokri B, Davoodi S R, Azimmohseni M, Khoshfar G. Drivers’ Addiction Toward Cell Phone Use While Driving. HDQ. 2018; 3 (2) :97-104
URL: http://hdq.uswr.ac.ir/article-1-177-fa.html
Driver’s Addiction toward mobile phone use while driving. فصلنامه سلامت در حوادث و بلایا. 1396; 3 (2) :97-104

URL: http://hdq.uswr.ac.ir/article-1-177-fa.html


چکیده:   (1832 مشاهده)
Background: The use of a mobile phone when driving has been recognized as a type of distracted driving across the globe. Addictive tendency to use technology, as well as cell phone use while driving may be a substantial problem for drivers and increasing risk of accidents. The aim of this study was to evaluate driver’s addiction to use a cell phone whereas driving.
Method: A sample of 400 drivers with ages18-65 years old completed a questionnaire which supported the Theory of Planned Behavior (TPB). Hierarchical regression analysis was utilized to predict driver’s addiction to use a mobile phone when driving on demographic characteristics and TPB components. 
Results: Drivers had mean age of 35.63 (SD= 8.72) and were 77% male, 23% female. Test of validity and reliability were conducted for every variable. According to findings, the hierarchical regression analysis model showed that the TPB was able to predict 59% variance in addiction toward mobile phone use and attitude emerging as the strongest predictor during this analysis. All components of TPB were more independent to age than gender.
Conclusion: The fundamental TPB components were directly associated with to addiction to use a cell phone when driving. The present study has identified that older drivers were considerably less probably to use a cell phone when driving, also significant distinction ascertained during this study was that males use a mobile phone more frequent. More practical road safety measures are required to rebuff and mitigate the effects on driving performance of using cell phones.     
متن کامل [PDF 647 kb]   (520 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۶/۳/۴ | پذیرش: ۱۳۹۶/۷/۲۵ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۰/۱۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه سلامت در حوادث و بلایا می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Health in Emergencies and Disasters

Designed & Developed by : Yektaweb