دوره 3، شماره 3 - ( Spring 2018 -- 1397 )                   جلد 3 شماره 3 صفحات 151-158 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Behzad Basirat S, Doagooyan D, Shiran G, Amiri M. The Traffic-Related Readiness of Organizations for Preventing Crisis and Traffic Damages in Metropolitan Areas. hdq. 2018; 3 (3) :151-158
URL: http://hdq.uswr.ac.ir/article-1-199-fa.html
بهزاد بصیرت شهریار، دعاگویان داوود، شیران غلامرضا، امیری موسی. آمادگی سازمان های مرتبط با ترافیک در پیشگیری از بحران و آسیب های ترافیکی کلان شهرها. فصلنامه سلامت در حوادث و بلایا. 1397; 3 (3) :151-158

URL: http://hdq.uswr.ac.ir/article-1-199-fa.html


1- مرکز تحقیقات پلیس راهور ناجا
2- دانشیار دانشگاه علوم انتظامی امین ، da.doagooyan@yahoo.com
3- استادیار دانشگاه اصفهان
4- استادیار دانشگاه علوم انتظامی امین
چکیده:   (115 مشاهده)
چکیده:
زمینه و هدف:تحقیق آمادگی سازمان های مرتبط با ترافیک در پیشگیری از بحران و آسیب های ترافیکی کلان  شهرها با هدف پیشگیری از بحران و آسیب های ترافیک کلان شهر تهران در چهار بخش کاهش آسیب های چهارگانه انسانی فیزیکی – انسانی روانی و اجتماعی – محیطی و سازمانی صورت گرفته است.
روش:روش این تحقیق ازنظر نوع تحقیق کاربردی وازنظر روش اجرا دلفی است.جامعه آماری این تحقیق نخبگان ترافیک به تعداد 40 نفربوده اند. با توجه به ضرورت کسب داده از نخبگان هیچ طرح محاسبه حجم نمونه مطرح نیست. برای گرد آوری داده ها از ابزار پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد که قبل از اجرا اعتبار آن از طریق اعتبار صوری و پایایی آن از طریق معادله کوکران با ضریب 891/0 مورد ارزیابی مثبت قرار گرفت.در نهایت برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون فریدمن استفاده شد و جهت سنجش نیکویی الگوی تحقیق از رگرسیون چند متغیره استفاده شد.
یافته ها:یافته ها نشان می دهد که تاثیر دو مولفه آمادگی در جهت رصد مداوم بحران های ترافیکی با ضریب بتای 864/0 و مولفه آمادگی در جهت اطلاع رسانی به موقع بحران های ترافیکی با ضریب بتای 399/0 بیش از سایر مولفه ها در پیشگیری سازمان های مرتبط با ترافیک از بحرانها و آسیب های ترافیکی شهر تهران موثر است.
پیشنهاد ها: اگر چه چندین پیشنهاد در این تحقیق ارائه شده است لیکن مهمترین پیشنهادهای تحقیق عبارتند از 1- ایجاد یک نهاد فراسازمانی راهبر برای کنترل بحران ترافیک شهر تهران ، 2-با توجه به اهمیت آمادگی سازمان های مرتبط با ترافیک برای رصد مداوم بحران های ترافیکی در کاهش آسیب های اجتماعی توجه به نظام داده پردازی بسیار اهمیت دارد در این خصوص باید به داده های مربوط به الگوهای زمانی و مکانی پیش بینی بحران های ترافیکی توجه نمود،3- برگزاری دوره های آموزشی پیشگیری از مشکلات بحران های ترافیک شهر تهران ؛ 4- آیین نامه ای از سوی بالاترین مرجع نظام تصمیم گیری طراحی تا شرح وظایف هر یک از نهاد های آموزشی مانند صدا و سیما و سایر بخش های موثر در امر آموزش مردم و کارکنان هر یک از سازمان های موثر در بحران های ترافیکی مشخص گردد.
 
متن کامل [PDF 594 kb]   (22 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۷/۴/۲۵ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۰/۴ | انتشار: ۱۳۹۷/۱/۱۲

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه سلامت در حوادث و بلایا می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Health in Emergencies and Disasters

Designed & Developed by : Yektaweb