دوره 3، شماره 1 - ( Autumn 2017 -- 1396 )                   جلد 3 شماره 1 صفحات 3-10 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Safi Keykaleh M, Jahangiri K, Tabatabaie S. Review Paper: Mental Health Challenges in Immigrant and Refugee Children and Adolescents: A Systematic Review. HDQ. 2017; 3 (1) :3-10
URL: http://hdq.uswr.ac.ir/article-1-176-fa.html
صفی کیکله میثم، جهانگیری کتایون، طباطبایی شهناز. نگاهی به چالش‌های سلامت روان کودکان و نوجوانان مهاجر و پناهنده در هزاره سوم. فصلنامه سلامت در حوادث و بلایا. 1396; 3 (1) :3-10

URL: http://hdq.uswr.ac.ir/article-1-176-fa.html


1- دانشجو دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ، meysam.safi@yahoo.com
2- دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
چکیده:   (106 مشاهده)
هدف: نیمی از پناهندگان دنیا را گروه آسیب­پذیرکودکان و نوجوانان تشکیل می­دهند. عوامل متعددی بر شدت آسیب­پذیری آنها می افزاید چرا که در مراحل اولیه شگل گیری و تکامل شخصیت قراردارند و برای تامین نیازهای ویژه فیزیولوژیک و عاطفی خود به دیگران وابسته­اند. مواجهه باتعارضات و مشکلات قبل، حین و پس از مهاجرت و پناهندگی برسلامت روان آناه تاثیرگذار است. مطالعه حاضر با هدف بررسی چالش­های سلامت روان کودکان و نوجوانان مهاجر و پناهنده در هزاره سوم،انجام شد.
روش: مرور نظام­مند در پایگاه های پاب مد و اسکوپوس به مدت دو ماه درسال96 صورت گرفت. تعداد مقالات جستجو شده 2014 مطالعه بود که با­توجه به استراتژی­های جستجو و معیار­های منتخب، 20 مقاله که بطور ویژه به بررسی سلامت روان کودکان و نوجوانان مهاجر و پناهنده پرداخته بودند انتخاب گردید.
یافته ها: مطابق مطالعات انجام شده قبلی، کودکان و نوجوانان پناهنده با آسیب های متعددی مواجهند که علاوه بر اختلالات روانی مانند افسردگی، اضطراب، استرس پس از سانحه و درد های روان تنی، کاهش انعطاف پذیری و کاهش عملکرد های رفتاری و شناختی  نیز بروز می یابد. این حالات در کودکان و نوجوانان پناهنده­ای که از والدین خود جدا شده یا دور افتاده­اند، بیشتر گزارش شده است.
نتیجه گیری: قبل از بروز بحران­ها، به منظور سازش و کنار آمدن کودکان با شرایط بلایا و به منظورترویج فرهنگ تاب­آوری، سیاستگذاران و برنامه­ریزان ، بایستی برنامه­های آموزشی را با مشارکت والدین و معلمان، تدوین و اجرا نمایند. نظام سلامت ضمن تدوین برنامه­های مراقبتی ویژه، به منظور ارائه خدمات، باید آموزش کارکنان خود را در الویت قرار دهد. کشور­های پناهنده پذیر ضمن تامین شرایط مناسب پناهندگی، ایجاد و توسعه شبکه های حمایتی اجتماعی درخور به منظور حفظ ایمنی و امنیت، رفع نیازها، جلوگیری از خشونت، احترام به شان افراد وتسکین آلام، بایستی مراکز مراقبت سلامت روان و واحدهای آموزشی  را با توجه به ملاحظات فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و قانونی مناسب راه اندازی و تقویت نماید.
اکثر مطالعات به شیوع نشانه های اختلالات روانی پناهندگان پرداختند، در حالیکه انجام مطالعات مداخله ای با هدف شناسایی عوامل خطر و راه های رفع این عوامل، کاملا ضروری به نظر می رسد.
 
متن کامل [PDF 593 kb]   (34 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۲/۳۰ | پذیرش: ۱۳۹۶/۵/۲۲ | انتشار: ۱۳۹۶/۷/۹

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه سلامت در حوادث و بلایا می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Health in Emergencies and Disasters

Designed & Developed by : Yektaweb