دوره 3، شماره 3 - ( Spring 2018 -- 1397 )                   جلد 3 شماره 3 صفحات 131-142 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Almasi S A, Khabiri M M, Fallah Tafti M, Akbarzadeh M. Development of a Methodology to Identify Crucial Emergency Stations for Quick Relief Response to the Damaged Urban Areas Following an Earthquake (Case Study: Isfahan City Center). hdq. 2018; 3 (3) :131-142
URL: http://hdq.uswr.ac.ir/article-1-191-fa.html
ارائه یک متدولوژی برای شناسائی موقعیت ایستگاه‌های مهم اورژانس به منظور امداد رسانی سریع به نواحی حادثه دیده شهری پس از زلزله (مطالعه موردی: محدوده مرکزی شهر اصفهان). فصلنامه سلامت در حوادث و بلایا. 1397; 3 (3) :131-142

URL: http://hdq.uswr.ac.ir/article-1-191-fa.html


چکیده:   (280 مشاهده)
زمینه و هدف:
شناسائی موقعیت مکانی ایستگاه های امدادی مهم، دسترسی افراد حادثه دیده به خدمات درمانی را تسهیل کرده و می­توان با برنامه ریزی درست پیش از بحران ضمن افزایش ظرفیت این ایستگاها  از غیرفعال شدن ایستگاه های امدادی مهم در معرض خطر که بیشترین خدمت رسانی به نواحی مسکونی حادثه دیده را دارند جلوگیری نمود. هدف عمده این پژوهش،  بررسی امکان استفاده ترکیبی از روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP) و نرم افزارهای ArcGIS  و Transcad به منظور شناسائی عوامل موثر بر آسیب پذیری زیرساختهای واقع در یک محوده مطالعاتی، تعیین اهمیت نسبی این عوامل نسبت به یکدیگر، شناسائی نواحی پر خطر، شناسائی مراکز درمانی مناسب برای امداد رسانی به آنها و نیز قابلیت سرویس دهی خود این مراکز در شرایط بحران می باشد. برای این منظور متدولوژی پیشنهادی با یک مطالعه موردی بر روی 94 ناحیه واقع در مرکز شهر اصفهان مورد بررسی قرار گرفت.
مواد و روش­ها:
این مطالعه، یک مطالعه­ی موردی است که در محدوده مرکزی شهر اصفهان(ایران) انجام گرفته است اطلاعات مورد نیاز از طریق نتایج تفصیلی سرشماری عمومی نفوس و مسکن و نقشه 1.2000 وضع موجود شهر اصفهان تهیه شد و سپس  با استفاده از نرم‌افزارهای Arc GIS، Transcadو همچین مدل تحلیل سلسله مراتبی (AHP) ساخته شده با استفاده از نرم‌افزار Eexpert Choice مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
نتایج:
نتایج حاصله امکان کاربرد موفقیت آمیز متدولوژی پیشنهادی در این تحقیق را نشان داد. نتایج مطالعه موردی بر روی 94 ناحیه  از 186 ناحیه ترافیکی تعریف شده درطرح  جامع حمل و نقل شهر اصفهان که دارای کاربری عمدتا مسکونی هستند نشان داد که از این تعداد نواحی، 10 ناحیه در معرض آسیب پذیری بسیار بالا پس از زلزله قرار گرفته اند. همچنین  نتایج بررسی ها نشان داد که از میان 19 مرکز درمانی وجود واقع در محدوده سرویس دهی محدوده مطالعاتی  که تقریبا 80 درصد مراکز درمانی شهر اصفهان را تشکیل می دهند، تعداد 4 مرکز درمانی دارای خدمات اورژانس با بهترین دسترسی در کوتاه ترین زمان به 10 ناحیه با آسیب پذیری بالا را دارا می باشند. بدین ترتیب، این مراکز به عنوان مراکز درمانی مهم با بیشترین قابلیت خدمت رسانی در محدوده مطالعاتی معرفی شده اند.
نتیجه گیری:
نتایج خاص حاصله از این مطالعه موردی نشان داد که برای مشخص کردن آسیب‌پذیری یک ناحیه ترافیکی و میزان تلفات آن کیفیت فیزیکی آن کافی نبوده و تراکم های ساختمانی و جمعیتی و کیفیت ابنیه و عمر ابنیه نیز بسیار موثر هستند و همچنین بعضی از ایستگاه‌های درمانی به دلیل موقعیت نامناسب و قرار گرفتن در خیابان های کم عرض و آسیب پذیر مانند بیمارستان حجتیه و امیرالمومنین اصفهان پس از بحران خود در معرض خطر بوده و احتمال قطع مسیر ارتباطی با آنها وجود دارد.
متن کامل [PDF 2037 kb]   (71 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۶/۶/۲۸ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۱/۲۷ | انتشار: ۱۳۹۷/۱/۱۲

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه سلامت در حوادث و بلایا می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Health in Emergencies and Disasters

Designed & Developed by : Yektaweb